ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

Όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη συναντά τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού: AI vs HRM… Ποιος κερδίζει;


21 August 2025
Σπύρος Σπυρόπουλος, Business Development Director NYC HR Professional/Business & Executive Coach Senior Professional Member of Hellenic Institute of Coaching
Όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη συναντά τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού: AI vs HRM… Ποιος κερδίζει;

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ΑΙ – και πιο συγκεκριμένα το Generative AI (GenAI) – μπαίνει όλο και πιο δυνατά στις διαδικασίες HR κάθε οργανισμού.

Από το πώς βρίσκουμε υποψηφίους, μέχρι το πώς σχεδιάζουμε και υλοποιούμε την διαχείριση απόδοσης ή την ανάπτυξη και εξέλιξη των εργαζομένων, η Τεχνητή Νοημοσύνη υπόσχεται να αλλάξει τα πάντα.

Από την άλλη, όμως, υπάρχει και η πιο σκοτεινή διάσταση. Γιατί μαζί με τον καταιγισμό των «wow» εργαλείων που ήδη διαθέτουμε έρχονται και κίνδυνοι όπως biases στους αλγόριθμους, θέματα προσωπικών δεδομένων, νέοι ηθικοί κανόνες και προβληματισμοί, ακόμα και η πιθανότητα να αλλοιωθεί εντελώς ο ρόλος του HRM όπως τον ξέρουμε σήμερα.

Ένα μεγάλο λάθος που κάνουν πολλοί οργανισμοί αυτή την στιγμή, είναι ότι βλέπουν το AI ως μια απλή τεχνολογική αναβάθμιση ή ένα νέο λογισμικό.

Στην πραγματικότητα, είναι μια εκρηκτική και τεράστια σε αντίκτυπο αλλαγή κουλτούρας. Και αν ο οργανισμός δεν προετοιμαστεί σωστά, αυξάνει το ρίσκο της επιχειρησιακής και λειτουργικής αποτυχίας.

Παρόλο ότι έχουν περάσει δεκαετίες από την πρώτη του δημοσίευση, το μοντέλο του Harold Leavitt (Leavitt’s Diamond, 1965)* φαντάζει τόσο επίκαιρο όσο ποτέ.

Ο Leavitt ισχυρίστηκε -και μέχρι σήμερα δεν έχει αμφισβητηθεί- ότι κάθε οργανισμός στηρίζεται σε τέσσερα αλληλένδετα στοιχεία:

  • Structure (Δομή)
  • People (Άνθρωποι)
  • Tasks (Εργασίες)
  • Technology (Τεχνολογία)

Αν αλλάξει το ένα, επηρεάζονται αυτόματα και όλα τα άλλα.

Ένα απλό παράδειγμα: Φαντάσου το fast-food της γειτονίας σου που αντικαθιστά τα κλασικά ταμεία με digital ordering screens.

Η δομή αλλάζει γιατί δεν χρειάζονται πια τόσοι υπάλληλοι στα ταμεία. Οι εργασίες αλλάζουν (οι παραγγελίες δεν παίρνονται πια face-to-face). Οι άνθρωποι χρειάζονται διαφορετική εκπαίδευση (π.χ. problem solving), ενώ κάποιοι ρόλοι απλά εξαφανίζονται. Και φυσικά, η τεχνολογία γίνεται το κέντρο της εμπειρίας για τον πελάτη (Customer Experience) αφού πλέον δεν θα συναντάς τον φιλικό υπάλληλο που σε εξυπηρετούσε μέχρι χθες.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με το GenAI στο HR. Δεν είναι απλώς η ένταξη ενός νέου ψηφιακού εργαλείου. Είναι ο επανασχεδιασμός ολόκληρου του οικοσυστήματος.

Με βάση πρόσφατες έρευνες και workshops με HR professionals, βγαίνουν κάποιες  ξεκάθαρες κατευθύνσεις για το πως ένα τμήμα HR πρέπει να προετοιμαστεί.  
Πρώτα από όλα, ενισχύει περισσότερο από ποτέ το μήνυμα ότι «το κέντρο και η δύναμη κάθε επιχείρησης είναι οι άνθρωποι και όχι η τεχνολογία».

Προετοιμάζεται με 3Ps (plans, policies, procedures) για κάθε πιθανό μελλοντικό ρίσκο ή πρόβλημα (bias, νομικό, ηθικό) μπορεί να προκύψει από την χρήση του ΑΙ.
Έχει έτοιμη στρατηγική διαχείρισης ρίσκων (prioritizing, controlling, monitoring) και εκπαιδεύει τους εργαζόμενους σε αυτά.

Υλοποιεί controlled rollout στην χρήση εργαλείων ΑΙ από recruiting και performance management μέχρι training και self-service HRM systems.

Διασφαλίζει και εδώ την διαφορετικότητα και την συμπερίληψη  (Diversity & Ιnclusion). Δεν αποκλείεται κανένας, ανεξαρτήτως ηλικίας ή background.
Τελικά ποιος θα κερδίσει; Το ΑΙ ή το HRM; Η απάντηση είναι: «κερδίζουν όσοι οργανισμοί ξέρουν να συνδέουν τις τελείες».

Όσοι βλέπουν το AI όχι σαν τον «εύκολο δρόμο», αλλά σαν αφορμή να ξανασκεφτούν το πώς λειτουργούν οι ομάδες, η κουλτούρα και η ίδια τους η στρατηγική.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη από μόνη της δεν είναι ούτε φίλος ούτε εχθρός. Είναι απλώς… ο νέος συνάδελφος. Ή καλύτερα ο νέος συμπαίκτης… Το αν θα γίνει MVP ή αναπληρωματικός στον πάγκο, εξαρτάται από το πώς θα παίξουμε εμείς το παιχνίδι.

Αν είσαι HR Manager, μην περιμένεις να σου «χτυπήσει την πόρτα» η τεχνητή νοημοσύνη. Ξεκίνα σήμερα να πειραματίζεσαι, να φτιάχνεις στρατηγική και να εκπαιδεύεις την ομάδα σου.

Γιατί στο παιχνίδι της αλλαγής, δεν κερδίζουν οι ισχυρότεροι – κερδίζουν οι πιο έτοιμοι.

Αν κάνεις τώρα μαζί μας το μεταπτυχιακό σου στο HRM, το AI είναι η μεγάλη σου ευκαιρία. Το HR του αύριο θα ανήκει σε όσους ξέρουν να συνδυάζουν ανθρώπους και δεδομένα με ενσυναίσθηση και στρατηγική.

Γίνε εσύ αυτός/αυτή που θα δείξει πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει σύμμαχος για ένα πιο δίκαιο και ανθρώπινο HR.

 

*Leavitt, Harold J. (1972). Managerial Psychology. Chicago: University of Chicago Press, 1972.

NEWSLETTER
NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα & τις εκδηλώσεις μας!

Unsubscribe