ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

Εργασία στο τομέα της φιλοξενίας μετά την πανδημία. Ευκαιρία για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία;


11 March 2022
Νίκος Οικονόμου, Διευθυντής Τμήματος Τουρισμού και Φιλοξενίας, New York College
Εργασία στο τομέα της φιλοξενίας μετά την πανδημία. Ευκαιρία για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία;

Ταξίδια, τουρισμός, φιλοξενία. Λέξεις που ορίζουν μερικές από τις σημαντικότερες παγκόσμιες βιομηχανίες που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες και αξέχαστες αναμνήσεις στους πελάτες τους. Οι εργαζόμενοι αυτών των τομέων παρέχουν υπηρεσίες που καταλήγουν σε μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες.  Άλλωστε, ο τουρισμός από την φύση κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους. Πάνω απ’ όλα η τουριστική βιομηχανία είναι μια βιομηχανία χαράς!

Όλοι οι εμπλεκόμενοι στην τουριστική βιομηχανία οφείλουν να γνωρίζουν ότι οι εργαζόμενοι είναι στην πραγματικότητα το βασικό και κύριο συστατικό του τουριστικού προϊόντος: Αυτού του προϊόντος που δημιουργεί τις εμπειρίες που δημιουργούνται στους ταξιδιωτικούς προορισμούς και τις αξέχαστες αναμνήσεις που μένουν στο μυαλό των ταξιδιωτών όταν γυρίζουν στην βάση τους. Μπορεί να υπάρχουν πανέμορφα κτήρια και εγκαταστάσεις αλλά οι προσωπικές υπηρεσίες που παρέχονται από τους εργαζόμενους είναι αυτές που κάνουν την διαφορά σε ένα τουριστικό προϊόν. Άλλωστε «οι εργαζόμενοι είναι η καρδιά και η ψυχή οποιασδήποτε μονάδας φιλοξενίας» (Kotler, 2014).

Από την άλλη η πανδημία δημιούργησε ένα σοκ τεραστίων διαστάσεων στις βιομηχανίες αυτές και σε πολλαπλούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας που συνδέονται άμεσα και έμμεσα με τον τουρισμό και την φιλοξενία. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων και εργαζομένων έμειναν χωρίς αντικείμενο εργασίας και κάποιες ενδείξεις δείχνουν ότι ένα σημαντικό μέρος των εργαζομένων στον τομέα φιλοξενίας δεν επιθυμεί να επιστρέψει για εργασία. Σε μια μελέτη στην Αμερική, 60% αυτών που ψάχνουν για εργασία δεν επιθυμούν να δουλέψουν σε κάποιο εστιατόριο, μπαρ, ξενοδοχείο ή οποιαδήποτε άλλη θέση φιλοξενίας και 38% από τους πρώην εργαζόμενους στον τομέα δεν θέλουν να επιστρέψουν σε εργασιακό περιβάλλον φιλοξενίας (Joblist.com, 2021). Αυτό έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο εργασιακό κενό για τις εταιρείες φιλοξενίας σε όλο τον κόσμο και είναι έκδηλο και στην Ευρώπη και σε αναπτυγμένες χώρες όπως η Γερμανία (Sullivan, DW.com, 2021). Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, η Ευρώπη διαθέτει την μεγαλύτερη τουριστική κίνηση στον κόσμο λαμβάνοντας πάνω από το 50% των διεθνών αφίξεων το 2019 προ πανδημίας (UNWTO, 2020). Επίσης η βιομηχανία φιλοξενίας στην Ευρώπη είναι βασικός εργοδότης, ειδικά για τους νέους που αντιμετωπίζουν τα υψηλότερα επίπεδα ανεργίας στην ήπειρο (Hoterec, 2020).

Παρά τις απαισιόδοξες ενδείξεις, υπάρχουν στοιχεία ότι αυτές οι αναταράξεις και η κρίση φέρνουν κάποιες σημαντικές ευκαιρίες στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον τομέα της φιλοξενίας και ειδικότερα για τους νέους και νεοεισερχόμενους υπαλλήλους. Στις συνομιλίες μας με  Έλληνες ξενοδόχους για πρακτική άσκηση και για σταδιοδρομίες για τους σπουδαστές μας, έχει γίνει αντιληπτό ότι αυτό το κενό έχει ανοίξει τον δρόμο για νέες θέσεις εργασίας και σταδιοδρομίες που μπορούν να οδηγήσουν σε μια γρήγορη εξέλιξη σε διοικητικές θέσεις μέσου και υψηλού επίπεδου. Από την άλλη, μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες τονίζουν στις στρατηγικές τους την ανάγκη ανάπτυξης του εργατικού τους δυναμικού: Thrive with Hilton, IHG Academy Programme, Talent Empowerment (Accor), Putting People First (Marriott). Παρά τις αρνητικές συγκυρίες η βιομηχανία φιλοξενίας διαρκώς σχεδιάζει δημιουργία πολλών νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακόμη, οι ξενοδοχειακοί κολοσσοί εισέρχονται δυναμικά στην τοπική μας αγορά αλλά και σε πολλαπλές αγορές ανά τον κόσμο προσθέτοντας συνεχώς νέες θέσεις εργασίας και ευκαιρίες σταδιοδρομίας.

Αυτή είναι μια διεθνής αναγνώριση ότι οι άνθρωποι είναι το επίκεντρο, η καρδιά και η ψυχή του τουρισμού και της φιλοξενίας και το κρίσιμο συστατικό του προϊόντος φιλοξενίας. Επιπλέον οι σπουδαστές που θα αποφοιτήσουν με πτυχία τουρισμού και φιλοξενίας έχουν στις μέρες μας εξαιρετικές ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, γεγονός που αποτελεί σημάδι ανάκαμψης για τις βιομηχανίες τουρισμού και φιλοξενίας. Για τους νεοεισερχόμενους που έχουν πάθος να κάνουν τους άλλους χαρούμενους και να συνεισφέρουν στην ανάγκη εξερεύνησης του κόσμου μας και στη προσωπική βελτίωση μέσω των ταξιδιών, το μέλλον είναι λαμπρό.

Πηγές:

  • Hotrec (2020), Facts and figures – The hospitality Industry’s contributions to European Economy Society. Available at: https://www.hotrec.eu/facts-figures-2/
  • Joblist.com. (2021). Q2 2021 United States Job Market Report. [online] Available at: <https://www.joblist.com/jobs-reports/q2-2021-united-states-job-market-report>
  • Kotler, P. Bowen, J. Makens, J.C. (2014), Marketing for hospitality and tourism, 6th edn, Pearson Education Limited, Harlow.
  • Sullivan, A., (2021). 'Staff wanted' as pandemic forces hospitality workers to rethink. [online] DW.COM. Available at: <https://www.dw.com/en/staff-wanted-as-pandemic-forces-hospitality-workers-to-rethink/a-59118045>
  • UNWTO (2020), International Tourism Highlights 2020 edition, UNWTO, Madrid.
NEWSLETTER
NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα & τις εκδηλώσεις μας!

Unsubscribe